Zwolnienie z drugiego języka obcego w szkole |
||
Zwolnienie może dotyczyć ucznia z: wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, afazją, niepełnosprawnościami sprzężonymi lub autyzmem, w tym z zespołem Aspergera. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia. Podstawą decyzji o zwolnieniu powinien być pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów). Przykład procedury postępowania: Krok 1. Rodzic (prawny opiekun) składa w sekretariacie szkoły pisemny wniosek wraz z opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. Krok 2. Dyrektor szkoły wydaje decyzję o zwolnieniu ucznia z nauki drugiego języka do 7 dni roboczych od daty wpływu wniosku. Krok 3. Wychowawca ucznia odbiera decyzję i przekazuje rodzicom (prawnym opiekunom) ucznia oraz nauczycielowi uczącemu języka obcego, z nauki którego uczeń został zwolniony. Krok 4. Nauczyciel uczący języka obcego, z nauki którego uczeń został zwolniony, odnotowuje zwolnienie w dzienniku lekcyjnym, a wychowawca w pozostałej dokumentacji przebiegu nauczania ucznia. Krok 5. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”. Krok 6. W przypadku decyzji odmownej rodzicowi (prawnemu opiekunowi) przysługuje prawo do odwołania za pośrednictwem dyrektora szkoły do kuratorium oświaty w ……………………….. w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Krok 7. Uczeń zwolniony z nauki drugiego języka obcego ma obowiązek przebywać podczas trwania tych zajęć w miejscu wskazanym przez dyrektora szkoły. W szczególnych przypadkach, gdy lekcje te są pierwszymi bądź ostatnimi zajęciami w danym dniu, uczeń może być zwolniony z tego obowiązku na podstawie pisemnego oświadczenia rodzica (prawnego opiekuna) ucznia. Podstawa prawna: § 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 83, poz. 562 ze zm.). |
||
|