Gdy istnieje ryzyko niezrealizowania podstawy programowej |
||
Kiedy realizacja podstawy programowej jest zagrożona, przykładowymi sposobami wyjścia z trudnej sytuacji mogą być: 1) efektywny sposób organizacji zastępstw w szkole, 2) modyfikowanie szkolnych zestawów programów nauczania, 3) zatrudnianie nauczycieli na umowę na zastępstwo, 4) wykorzystanie doraźnych zastępstw płatnych, 5) złożenie wniosku przez dyrektora szkoły do organu prowadzącego o przydzielenie dodatkowo nie więcej niż 3 godzin tygodniowo dla danego oddziału w danym roku szkolnym - w celu nadrobienia zaległości np. z lat poprzednich, 6) łączenie treści łatwiej przyswajalnych w jeden temat - zadania nauczycieli, 7) korygowanie i wykorzystywanie godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, 8) opracowanie procedur obowiązujących przy realizacji planów ramowych czy podstaw programowych, 9) odpowiednie wydawanie zarządzeń, 10) umieszczenie w planie nadzoru pedagogicznego treści odnoszących się do systematycznego kontrolowania realizowanych godzin. yrektor powinien sprawdzać realizację podstawy programowej Dyrektor w ramach sprawowanego nadzoru może sprawdzić realizację podstawy programowej poprzez m.in.: obserwację zajęć, ewaluację wewnętrzną, kontrolę zapisów w dziennikach. Analiza podstawowych aktów prawnych regulujących zakres wdrażania i realizacji podstawy programowej, jak również konieczności jej monitorowania, pozwala na wyłonienie obszarów i działań monitorowania. Warto zastanowić się, co z punktu widzenia danej szkoły sprawia najwięcej problemu, dokonać selekcji i zaplanować działania. Podstawa prawna: rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. poz. 1270), rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. poz. 803). |
||
|